2012

 ROK 2012

09.01.2013

 
Ostatni kwartał 2012 r. obfitował w projekcie dużą ilością zajęć, spotkań integracyjno-edukacyjnych. W tym okresie skumulowały się różne zajęcia – jedne trwające już od jakiegoś czasu inne dopiero rozpoczynające się. Do grudnia trwały zajęcia kulinarne, na które przychodziło 11 osób uczestnicy w ramach zajęć gotowali, piekli, uczyli się dekorowania potraw i stołów, przygotowywania dań prostych, smacznych, tanich, czasami wykwintnych na specjalne okazje. Tego co się nauczyli nikt im nie odbierze.
Od października rozpoczęły się zajęcia informatyczne, w których uczestniczyło 6 osób. Ciężar nauki dla prowadzącego zajęcia rozłożył się po połowie ponieważ 3 osoby posiadały wiedzę dotyczącą obsługi komputera i Internetu ale chciały się nauczyć innych rzeczy np. obróbki zdjęć czy albumów w komputerze, obsługi innych ciekawych i przydatnych programów. Natomiast 3 kolejne osoby nie posiadały żadnej nawet podstawowej wiedzy o komputerze, tu była potrzebna praca od podstaw.  I jedni i drudzy otrzymali oczekiwaną wiedzę a zajęcia tak się podobały, że trzeba było je przedłużyć. W ramach zajęć informatycznych uczestniczki same opracowały album ze zdjęciami z projektu, który zamówiono dla wszystkich uczestników na pamiątkę a jeden egzemplarz zamówiono w typowej wersji fotograficznej. One również opracowały i przygotowały książkę kucharską z zajęć kulinarnych, która otrzymali wszyscy uczestnicy projektu na Wigilii podsumowującej projekt. Łącznie odbyło się 24 godziny zajęć.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia z organizacji czasu wolnego, które wprawdzie rozpoczęły się w czerwcu i miały trwać do grudnia ale zaplanowano zbyt małą ilość godzin, w związku z czym zwiększono ich ilość do 30godz. W ramach tych zajęć uczestnicy planowali wyjazdy integracyjno-edukacyjne dla całej grupy, uczyli się jak planować czas wolny dla siebie i swoich najbliższych, jak go dobrze i pożytecznie zagospodarować. Staraliśmy się również pokazać uczestnikom projektu, że mieszkają w pięknych okolicach, których nie doceniają i o których tak naprawdę niewiele wiedzą. Nie znają lokalnych atrakcji turystycznych. Chcieliśmy pokazać, że nie potrzeba wcale dużych pieniędzy by zobaczyć coś ciekawego np. Park Mużakowski w Łęknicy, Pałac w Brodach (tam pojechali rowerami w październiku, nie przeszkadzała im nawet pogoda), Palmiarnia w Zielonej Górze, skansen w Ochli. Choć mieszkamy tak blisko okazuje się, że w wielu miejscach nigdy nie byliśmy. Pokazaliśmy im jak można spędzać czas z rodziną - byliśmy w Lubsku na kręgielni i siłowni by pokazać, że jest  to osiągalne dla wszystkich bo jak każdy zrobi wnikliwą analizę swoich wydatków to na pewno znajdzie tam dużo pozycji nie potrzebnych, kupowanych bez zastanowienia, nie mówiąc już o używkach. W trakcie tych zajęć i wyjazdów wiele osób dokonało różnych przemyśleń na temat swojego wcześniejszego życia.
Od października do listopada trwały zajęcia z terapeutą podnoszące kompetencje społeczne w zakresie komunikacji interpersonalnej, radzenia sobie ze stresem, asertywności, mocnych i słabych stron, podwyższania samooceny, motywowania do zmian. W zajęciach brali udział wszyscy uczestnicy w wymiarze 20 godz.
Od października do grudnia trwały zajęcia z wizażu i kreowania własnego wizerunku, na zajęcia chodziły wszystkie panie. Uczyły się m.in. jak określić swój typ urody, jak podkreślić sylwetkę, sztuki makijażu, pielęgnowania dłoni i brwi, dbania o codzienną higienę, jak się dobrze zaprezentować. Elementem podsumowującym zajęć była wizyta u fryzjera. Każda pani sama decydowała do którego fryzjera pójdzie (mamy ich na terenie gminy trzech), sama też określała przy pomocy pani prowadzącej zajęcia co chce zrobić i jakich oczekuje zmian. Łącznie odbyło się 15 godz. zajęć.
W październiku odbyły się również 5 godzinne zajęcia z I pomocy, które dały uczestnikom podstawową ale jakże ważną wiedzę związaną z zachowaniem się w czasie wypadku, utraty przytomności, zasłabnięcia, zadławienia lub zakrztuszenia, drobnych skaleczeń, urazów. Taką wiedzę powinien mieć każdy człowiek bo często jest to warunkiem życia, śmierci bądź utraty zdrowia nas samych lub innych osób. Zajęcia skierowane były do wszystkich uczestników projektu.
W listopadzie odbyły się zajęcia o tematyce zdrowotnej dla wszystkich uczestników dotyczące m.in. najczęstszych chorób nowotworowych u kobiet i mężczyzn, umiejętności odstresowania się, zasad zdrowego odżywiania, rezygnacji z używek, potrzeby korzystania z badań profilaktycznych, umiejętności wychowywania dzieci.
Elementem podsumowującym cały projekt była Wigilia dla uczestników projektu i członków ich rodzin, która odbyła się w dniu 12 grudnia 2012 r. Wigilię przygotowywali sami uczestnicy w ramach zajęć kulinarnych – przez 3 dni przygotowywali dania wigilijne, ciasta, stoły i dekoracje. Na wigilie zaproszono przedstawicieli Gminy w osobach Wójta, Sekretarz, Skarbnika i Przewodniczącego Rady. Uczestnicy zaprosili również osoby prowadzące zajęcia, nie wszyscy mogli przyjść. Na wigilii podsumowano projekt, krótko mówiono co do tej pory zostało zrobione, jakie były działania. Uczestnicy otrzymali nagrody i drobne upominki za udział w zajęciach, aktywność. Wszyscy otrzymali książkę kucharską z przepisami z lat 2011/2012, album ze zdjęciami z zajęć w 2012 r., a 5 uczestniczek otrzymało nagrody specjalne kierownika za wyjątkową aktywność, zaangażowanie, frekwencję, podejście do udziału w projekcie. Na wniosek uczestników drobne upominki otrzymali również 3 prowadzący zajęcia (kulinarne, informatyczne i z organizacji czasu wolnego), którzy wychodzili poza ramy umowy, poświęcali uczestnikom więcej czasu, byli bardzo zaangażowani i pozytywnie emocjonalnie nastawieni do zajęć.

Wszystkim uczestnikom zajęć i prowadzącym zajęcia dziękuję za ich udział i życzę by pozyskana wiedza, nowe doświadczenia, nowe znajomości stały się podstawą do pozytywnych zmian, innego lepszego życia.

Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Tuplicach

 
 28.09.2012 r.
                           
 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Wrzesień rozpoczął się dla naszych uczestników projektu od indywidualnych spotkań z prawnikiem. Takie wcześniej wykazali zapotrzebowanie i zainteresowanie. Większość porad indywidualnych dotyczyła spraw rodzinnych typu alimenty, konflikty i przemoc w rodzinach, sprawy spadkowe, związane to było również z pomocą w pisaniu pism do sądu. Okazało się też, że mamy w projekcie dwie „perełki” - dwie panie, które są bardzo ambitne, chcą coś w życiu osiągnąć i zmienić, one swój czas poświęciły na zbieranie informacji na temat spółdzielni socjalnych, o których dowiedziały się na zajęciach grupowych z prawniczką. Na razie zasięgnęły informacji prawnych oraz w biurze pracy. Mają jednak świadomość, że jeżeli się zdecydują to przed nimi dużo pracy. Porady indywidualne przewidziane były po 1 godz. dla każdego chętnego z możliwością przedłużenia tego czasu w przypadku spraw trudnych i skomplikowanych..

Cały sierpień w głównej mierze poświęcony i skupiony był na zajęciach remontowo budowlanych. Uczestnicy zajęć przychodzili niemal codziennie (szczególnie panowie) na 7 rano i pracowali po 6-8 godzin by zrobić jak najwięcej. Początkowo, gdy jeszcze nie było widać efektów a wręcz przeciwnie wszystko trzeba było „kuć, pruć i dewastować” widać było pewne niezdecydowanie (robić-nie robić, będzie coś z tego czy nie), ale gdy zobaczyli pierwsze efekty zmieniło się również ich podejście. Uczestnicy zajęć nie tylko uczyli się jak wykonywać pewne prace (malowanie, szpachlowanie, kładzenie płytek, gipsowanie itp.), ale też jak współpracować w grupie, jak podejmować trudne decyzje, uczyli się nawzajem siebie słuchać ale też słuchać „szefa”, którym był Pan Arek prowadzący zajęcia. Jest to bardzo ważne doświadczenie szczególnie dla osób długotrwale bezrobotnych, które częściowo już odzwyczaiły się od pracy i jej rytmu. To co i jak mają robić wypracowywali sobie sami, w pewnym zakresie staraliśmy się nie narzucać im tego, chcieliśmy by to było ich dzieło. I tak się faktycznie stało. Czuli się dumni z tego co zrobili, poczuli się silni jako grupa, poczuli przynależność do środowiska lokalnego i sami dostrzegli, że pewne zniszczenia są wynikiem działalności nas samych a nie osób z zewnątrz.

Praktycznie z końcem sierpnia zakończyła się większość prac, pozostały tylko drobne prace wykończeniowe, prace porządkowe (domycie i posprzątanie pomieszczeń).  Efekt końcowy myślę, że zaskoczył ich samych. Przyznali, że warto było poświęcić tyle czasu, ale też zauważyli że szkoda im się teraz rozstawać, ponieważ wspólna praca, wspólne śniadania (sami je sobie robili z produktów kupowanych w ramach projektu) bardzo ich zbliżyły.

We wrześniu w ramach tych zajęć zagospodarowaliśmy również teren wokół budynku Urzędu  Gminy. W końcu Urząd to wizytówka całej Gminy, a jak mówi przysłowie „Jak nas widzą tak nas piszą”. Wokół budynku posadziliśmy rośliny wieloletnie, już teraz wygląda to ciekawie ale na prawdziwe efekty trzeba niestety poczekać jeszcze kilka lat.  Uczestnicy zajęć uczyli się tym samym, że ważny jest wygląd wewnętrzny i zewnętrzny, a jedno powinno świadczyć o drugim. Bałagan przed domem pomimo czystych pomieszczeń wewnątrz nastawi nas tak samo negatywnie do gospodarza jak czysto na zewnątrz a bałagan wewnątrz. Część zajęć odbywała się w ramach prac społecznie użytecznych.

Sala teraz będzie służyła nam do przeprowadzania zajęć, Gminie na organizowanie sesji, komisji i spotkań oraz mieszkańcom na różne spotkania i imprezy rodzinne lub gminne.

We wrześniu odbywały się również zajęcia kulinarne. W trakcie jednych z nich odbył się kolejny konkurs związany z przygotowaniem uroczystego obiadu i eleganckim podaniem go. Ocenie podlegały pomysłowość (dobór i przygotowanie dekoracji stołu, potraw, nakryć), gust (dobór naczyń, kolorystyka dekoracji, dobór materiałów do dekoracji, dobór dodatków) oraz stopień trudności. Zasady były podobne jak w pierwszym konkursie. Uczestnicy stanęli na wysokości zadania a jury miało potężny orzech do zgryzienia.

Zaproponowałam aby w październiku upiekli ciasta na Dzień Seniora organizowany przez Ośrodek i nie odmówiły. Co bardzo cieszy, że zaczynają się bezinteresownie angażować się w życie społeczności lokalnej.

W ramach zajęć z organizacji czasu wolnego panie zaplanowały w całości od początku do końca wyjazd integracyjno-edukacyjny do Świnoujścia. Dopiero teraz przekonały się jak ciężko jest planować dla tak dużej grupy, jak ciężko znaleźć odpowiedni nocleg, o jak wielu rzeczach trzeba pamiętać. Cieszyło ich wielkie zaangażowanie i zapał z jakim to robiły, potrafiły przyjść 3 dni pod rząd by wszystko sprawdzić, zaplanować. Wyjazd miał być dla 2 grup (w ramach współpracy) z różnych gmin. Mieliśmy jechać z grupą z Wymiarek. To było dla nich jeszcze większe wyzwanie. Ale dziewczyny nie zawiodły wszystko wspaniale przygotowały. Wyjazd odbył się w dniach 21-23 września, miał charakter integracyjno-poznawczo-edukacyjny. Nie tylko zwiedzaliśmy i poznawaliśmy kulturę i historię (m.in. Świnoujście a w nim Muzeum Rybołówstwa Morskiego, Fort Gerharda, Latarnia morska, w Międzyzdrojach Planetarium, Muzeum Figur Woskowych, Turkusowe Jezioro), ale też odbyły się tam zajęcia edukacyjne pn. „Uczymy się dbać o siebie i bliskich”. Jedne dotyczyły agresji międzypokoleniowej w rodzinie, drugie tak bliskich nam problemów związanych z menopauzą i andropauzą. Niby coś każdy słyszał lub wydaje mu się, że wie a tak naprawdę nasza wiedza w tym zakresie jest albo bardzo znikoma albo wcale jej nie ma. Łącznie pojechały 24 osoby. Pogodę mieliśmy piękną prawie przez cały czas pobytu, trochę deszczu i wiatru w sobotę nikomu nie popsuło humoru. Obie grupy bardzo szybko się zintegrowały, nie było podziału na Tuplice i Wymiarki. Wyjazd był tak zaplanowany, że nie było czasu wolnego od wczesnego rana do późnego wieczora. Nawet wieczorem grupa wolała iść razem na spacer nad morze niż siedzieć w pokojach czy oglądać telewizory. Na plaży były wspólne gry i zabawy, nie miał żadnego znaczenia wiek, wszyscy bawili się jak dzieci. Myślę, że wszystkim takie wyjazdy są potrzebne. Trzy dni minęły bardzo szybko i ciężko było się rozstawać. Ale naprawdę warto robić takie wspólne wyjazdy, spotkania czy zajęcia dla uczestników projektu z różnych gmin. Mają one bardzo pozytywne oddziaływania.

Od października mamy jeszcze w planie zajęcia informatyczne, zajęcia podnoszące kompetencje życiowe (m.in.komunikacja interpersonalna, asertywność, radzenie sobie ze stresem, mocne i słabe strony, podwyższanie samooceny, motywowanie do zmian), zajęcia z wizerunku, stylizacji i wizażu, zajęcia z pierwszej pomocy). Jeżeli pozwoli na to czas, pieniądze i zapał uczestników to będziemy się starali aktywizować grupę jeszcze przez inne zajęcia do końca roku tego roku.

 

 31.08.2012 r.
 
 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Tegoroczne zajęcia z organizacji czasu wolnego składają się z dwóch wspaniale uzupełniających się elementów – osoby prowadzącej, która potrafi uczestników zainteresować, zaangażować i zintegrować oraz grupy, której zależy, która chce coś robić, jest dynamiczna i chce jak najwięcej z tych zajęć wyciągnąć. Panie same umawiają się na zajęcia, gdy jest potrzeba, bo właśnie cos organizują potrafią przychodzić co dziennie, by wszystko dograć. Na 14 sierpnia zaplanowały kolejny wyjazd integracyjny dla wszystkich uczestników, łącznie z ich rodzinami do Parku Mużakowskiego w Łęknicy. Taka inicjatywa i potrzeba wyszła od nich samych. To było większe wyzwanie niż Zielona Góra, bo po pierwsze większa grupa, po drugie bardziej zróżnicowana wiekowo - dzieci i dorośli w różnym wieku. Te wyjazdy lokalne mają również za zadanie pokazanie uczestnikom, że nasze rodzime tereny są bardzo ładne i nie koniecznie trzeba wyjeżdżać daleko by zobaczyć coś ciekawego a to wiąże się też z dużo mniejszymi kosztami związanymi z takim wyjazdem. Park Mużakowski leży ok. 20 km od nas i niestety ale większość nie tylko w nim nie była, ale nawet nie wiedziała dokładnie gdzie on jest i o co chodzi. Uczestnicy wspólnie z przewodnikiem zwiedzali Park po stronie polskiej i niemieckiej, potem były wspólne zabawy i zajęcia (dorośli i dzieci) oraz wspólne grillowanie i jedzenie lodów.  Wyjazd zajął im praktycznie cały dzień, ale wspomnienia na pewno pozostaną.

Przez cały miesiąc uczestnicy zajęć remontowo budowlanych przychodzili praktycznie codziennie i po 6-8 godzin pracowali przy remoncie sali. Jak to zwykle z remontami bywa miało być tylko malowanie ścian  i położenie płytek w toaletach a skończyło się praktycznie na niemalże generalnym remoncie. We wszystkich pomieszczeniach – sala, korytarze, pomieszczenie socjalne, dwie toalety pomalowane zostały sufity, ściany, okna, parapety na zewnątrz i wewnątrz. W sali na ścianie założono panel z płyty chroniący ją przed ocieraniem i brudzeniem krzesłami, w toaletach skuto stare kafelki z podłóg, ze względu na bardzo zły stan rur kanalizacyjnych (żeliwo popękało i wykruszyło się) w toaletach i pomieszczeniu socjalnym wymieniono je na plastikowe, wymieniono również rury do zimnej wody, w toaletach położono kafelki na podłogach i częściowo na ścianach przy umywalkach tzw. fartuchy sanitarne, pomalowano również część drzwi, futryny, lamperie, rury znajdujące się na zewnątrz. Wszystkie prace wykonywali uczestnicy zajęć (kobiety i mężczyźni) wraz z opiekunem zajęć. Prace remontowe na obiekcie został ukończone, początkiem września pozostaje tylko dokładne posprzątanie pomieszczeń i już we wrześniu można tam planować zajęcia np. z psychologiem.           W ramach tych zajęć chcemy również zająć się nie tylko wnętrzem ale również otoczeniem naszych domów i w ramach tego na ubiegłorocznym skwerze dosadzaliśmy brakujące i wymarzłe rośliny oraz te których nie zdążyliśmy posadzić, zajmujemy się również jego bieżącą pielęgnacją (grabienie, sprzątanie, usuwanie chwastów itp.). Chcemy również zagospodarować teren wokół budynku Urzędu Gminy, w którym mieści się również Ośrodek Pomocy Społecznej.

Zajęcia kulinarne mają najwięcej godzin, ale też i potrzeba na nie najwięcej czasu. Odbywają się 2 razy w miesiącu po 6 godzin zegarowych. Uczestnicy (w tym 1 Pan) przygotowują różne potrawy, uczą się gotować, piec, dekorować , planować zakupy i wydatki, uczą się zasad bezpiecznego użytkowania urządzeń kuchennych i higienicznego przygotowywania potraw.  Dobrą formą sprawdzenia nabytych umiejętności jest np. konkurs. Taki właśnie zorganizowaliśmy na zajęciach w dniach 21-22.08.2012 r. W dniu 21.08.2012 r. uczestnicy (niczego nie świadomi) przygotowywali, mięsa na zimno, produkty na różne sałatki a dopiero w dniu 22.08.2012 r. dowiedzieli się, że będzie konkurs na najlepszą dekorację potraw i sposobu ich podania. Uczestnicy zostali podzieleni na 3 grupy.

Ocenie podlegały:

·         dobór naczyń do, np. rodzaju potrawy, jej ilości

·         efekt wizualny (ogólna ocena dekoracji)

·         dobór produktów użytych do dekoracji

·         ocena złożoności dekoracji (stopień trudności wykonania).

Jury składało się z osób niezależnych i nie związanych z uczestnikami. Każda osoba otrzymała nagrodę pomimo iż miejsca były grupowe.  Po konkursie odbyła się degustacja potraw, ale nie oceniano już walorów smakowych.

 31.07.2012 r.
  
  Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
 

W lipcu zakończył się dla uczestników projektu cykl spotkań z prawnikiem, na których poruszana była różnorodna tematyka związana z prawem pracy, cywilnym, rodzinnym. Zajęcia prowadziła Pani, która ma duże doświadczenie w kontaktach i pracy m.in. z osobami bezrobotnymi, uwikłanymi w różne problemy finansowe i życiowe ponieważ pracuje też w stowarzyszeniu „Baba”, w Lubuskim Ruchu Na Rzecz Kobiet i Rodziny „Żar”.  Po zakończeniu zajęć i zapewne pewnych przemyśleniach część uczestników wyraziła również potrzebę spotkań indywidualnych z prawnikiem, ponieważ na grupowych pewnych tematów (wrażliwych dla nich) nie chcieli  poruszać.  Spotkania indywidualne odbędą się najprawdopodobniej we wrześniu.

Cały czas trwają zajęcia kulinarne i z organizacji czasu wolnego. W ramach tych drugich uczestniczki zajęć zaplanowały na 26 lipca całodniowy wyjazd integracyjny dla wszystkich uczestników projektu do Palmiarni w Zielonej Górze i skansenu w Ochli. Panie planowały wszystko (łącznie z pogodą) bardzo skrupulatnie, żeby o czymś nie zapomnieć, czegoś nie pominąć. Musiały telefonicznie lub meilowo kontaktować się z różnymi instytucjami, osobami i firmami żeby wyjazd był udany. Musiały również zaplanować cały wyjazd organizacyjnie tzn. gdzie, z kim, o której, zaplanować czas wolny itd. Pogoda była wspaniała a cały wyjazd pozostawił po sobie niezapomniane wrażenia. Okazało się, że wprawdzie wiedzieli, że takie miejsca są, ale nikt z uczestników nigdy tam nie był. Palmiarnię zwiedzali sami, natomiast po skansenie w Ochli oprowadzał ich przewodnik. Po zakończonym zwiedzaniu mieli wspólną biesiadę przy ognisku. Tego typu wyjazdy nie mają tylko na celu zapewnienie przyjemności dla ich uczestników, ale przede wszystkim są elementem edukacyjnym – planowanie, organizowanie, koordynowanie, pilnowanie, współpraca, wzajemne relacje, odpowiednie zachowanie się w różnych sytuacjach i miejscach – tego m.in. uczą wyjazdy.

Pod koniec lipca rozpoczęły się również zajęcia remontowo budowlane związane z pracami domowymi i najbliższym otoczeniem. Do udziału w tych zajęciach zgłosili się nie tylko panowie, ale również panie, które uznały, że dzisiejsza kobieta powinna radzić sobie z różnymi problemami domowymi, szczególnie gdy mężczyzna jest poza domem lub go po prostu nie ma, a malowanie ścian, przepchanie toalety, czy udrożnienie rur nie stało się problemem nie do przeskoczenia. Wspólnie z uczestnikami i osobą prowadzącą zajęcia postanowiliśmy, że będą one w formie praktycznej tzn. robieniem konkretnych prac w jakichś pomieszczeniach co wiązało się z wyborem miejsca w którym można byłby je przeprowadzić. Wybór padł na małą salę Urzędu Gminy w której odbywają się sesje Rady Gminy, różne spotkania i imprezy dla mieszkańców oraz niektóre zajęcia w ramach naszego projektu. Ponieważ zarówno sala, pomieszczenie socjalne a przede wszystkim toalety były już bardzo brudne i zużyte wszyscy uznali, że fajnie byłoby siedzieć na zajęciach w przyjemniejszym otoczeniu, a poza tym coś po sobie pozostawią i pokażą innym, że oni też potrafią robić i są przydatni lokalnemu społeczeństwu. Wstępnie założyliśmy, że zajęcia będą trwały do końca sierpnia, by już we wrześniu zrobić otwarcie sali i  tam prowadzić zajęcia.  

 20.06.2012 r.
                                                                    
  Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
 

Na podstawie rozmów indywidualnych oraz ankiety wstępnej można było określić jakie potrzeby i jakie braki mają uczestnicy projektu.  Na tej podstawie zaplanowano, że w 2012 r. będą się odbywać m.in. zajęcia z prawnikiem, psychologiem, doradcą zawodowym, zajęcia kulinarne, informatyczne, z organizacji i planowania czasu wolnego, z dbania o własny wizerunek i zdrowie, domowego majsterkowania i dbania o otoczenie zewnętrzne, z robienia ozdób i dekoracji.

W czerwcu ruszyły pierwsze zajęcia w ramach instrumentów aktywizacji społecznej.

Od 6 czerwca 2012 r. rozpoczęły się zajęcia kulinarne „Gotować każdy może”, które będą średnio 2 razy w miesiącu po 6 godz. zegarowych, przewidywany czas realizacji do grudnia 2012 r. Zajęcia mają służyć m.in. do nauki komponowania codziennego jadłospisu oraz doboru przykładowego menu na różne uroczystości z wykorzystaniem prostych i tanich produktów, poznania zasad zdrowego odżywiania i jego znaczenie, doskonalenia umiejętności samodzielnego przygotowywania pełnowartościowych posiłków, ekonomicznego gospodarowania swoimi zasobami, umiejętności pracy,  współpracy i współżycia w zespole.

 

Od 12 czerwca trwają zajęcia z prawnikiem pn. „Nieznajomość prawa szkodzi”, kolejne zajęcia będą w dniach 26.06 i 03.07, łącznie 12 godz. zegarowych, w trakcie których uczestnicy otrzymają wsparcie z ramach poradnictwa specjalistycznego w zakresie  informacji o prawach i uprawnieniach służących przywróceniu samodzielności życiowej, w tym powrót na rynek pracy, głównie o  prawach, uprawnieniach i obowiązkach w zakresie prawa pracy, prawa rodzinnego, cywilnego i administracyjnego.

Od 18 czerwca rozpoczęły się zajęcia „Moja aktywność społeczna i rodzinna”, na którą przewiduje się 20 godzin. W ramach zajęć uczestnicy będą nabywać podstawowe umiejętności w zakresie zagospodarowania, organizowania i spędzania czasu wolnego swojego, rodziny, najbliższego otoczenia, służące przywróceniu samodzielności życiowej, w tym powrót na rynek pracy. Zakres zajęć obejmować będzie m.in. planowanie wycieczek, zapoznanie z kulturą i historią regionu, nowe formy aktywności, planowanie czasu wolnego, rozwijanie zainteresowań, wykorzystanie techniki (Internet) do planowania i organizowania czasu wolnego, integrowanie grupy poprzez wspólne spędzanie czasu.  Na pierwszych zajęciach uczestniczki zaplanowały na 21.06 wyjazd rowerowy do Brodów, gdzie wspólnie z przewodnikiem zwiedzą pałac, park i inne ciekawe miejsca pobliskiej miejscowości. Wyjazd dojdzie do skutku jeżeli nie będzie padał deszcz.

 

 21.05.2012 r.
                                                           
  Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
 

Od maja 2012 r. ruszyły działania związane z realizacją projektu pn. „Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Tuplicach” współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny. W kwietniu i maju pracownik socjalny gromadził deklaracje i inne dokumenty uczestników niezbędne do ich działu w projekcie. W celu rozeznania potrzeb oraz problemów uczestników przygotowane zostały wstępne ankiety na podstawie, których planowane będą działania służące m.in. zmianom postaw, integracji, podwyższaniu umiejętności i nabywaniu nowych.  Następnie podpisywane były kontrakty socjalne z uczestnikami projektu.  Każdy uczestnik będzie miał indywidualną ścieżkę reintegracji, w której planowane będą dla niego działania mające na celu wzrost aktywności społeczno-zawodowej. W ramach realizowanych kontraktów socjalnych i ścieżek reintegracji każdy uczestnik objęty będzie co najmniej trzema instrumentami aktywnej integracji (głównie w ramach aktywizacji społecznej), pracą socjalną oraz część uczestników pracami społecznie użytecznymi.

Do projektu przystąpiło 16 osób w tym 1 z roku ubiegłego w podziale 13 kobiet i 3 mężczyzn, lista uczestników nie jest jednak zamknięta.

 

 12.04.2012
                                                       
  Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
 Ośrodek Pomocy Społecznej w Tuplicach informuje, że w dniu 26 kwietnia 2012 r. o godz. 9.00 odbędzie się spotkanie organizacyjne dla uczestników projektu „Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Tuplicach”. Obecność na spotkaniu jest obowiązkowa.
 28.02.2012
                                                                        
 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
 W dniu 24.02.2012 r. odbyło się pierwsze spotkanie organizacyjne uczestników tegorocznego projektu. W spotkaniu uczestniczyło 12 osób, do pozostałych osób pracownik socjalny dotrze indywidualnie. Osoby do projektu zostały wytypowane przez pracowników socjalnych na podstawie ich wiedzy o środowisku i zauważonych potrzebach oraz możliwościach danych osób. Spotkanie prowadzone było przez kierownika ośrodka a jednocześnie koordynatora i realizatora projektu. Na spotkaniu  przekazano uczestnikom czym jest projekt, kto go współfinansuje, jakie są jego założenia, dlaczego zostali wytypowani, jak wyglądała realizacja projektów w latach ubiegłych, jakie były działania skierowane do uczestników. Następnie każda osoba wypełniła ankietę wstępną, która zawiera informacje dotyczące m.in. danych osobowych, wykształcenia, statusu na rynku pracy, oczekiwań względem projektu oraz postrzegania siebie i swoich umiejętności.
Wstępnie przekazano również informację jakie działania chcemy podjąć w roku bieżącym, ale ustaliliśmy na spotkaniu, że do każdej osoby wysłane zostanie pismo w propozycją zajęć i każdy uczestnik będzie musiał się określić  jakie zajęcia go interesują i w jakich chciałby uczestniczyć oraz określić swoje potrzeby indywidualne, jeżeli takie będzie miał.
Wypełnienie ankiety oraz pisma z propozycją zajęć bardzo ułatwi nam  podjęcie decyzji  jakie działania będą realizowane oraz ich wstępne zaplanowanie, pomoże w doborze uczestników do poszczególnych grup.
Zaplanowano również, że następne spotkanie organizacyjne odbędzie się w kwietniu po świętach wielkanocnych. Na spotkaniu doprecyzowane będą tematy zajęć i osoby chętne do udziału w tych zajęciach. Następnym krokiem będzie znalezienie osób chętnych do prowadzenia zajęć.

23.01.2012
 
 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
 Rok 2012 jest kolejnym rokiem realizacji projektu „Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Tuplicach”.  Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu wstępnie planuje się w roku bieżącym objąć wsparciem  14 osób z grona osób bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo lub pracujących, będących w wieku aktywności zawodowej (15-64 lata), korzystających ze świadczeń pomocy społecznej i zagrożonych wykluczeniem społecznym. Osoby, które przystąpią do projektu zostaną objęte kontraktami socjalnymi w ramach, których możliwe będzie zastosowanie wsparcia w postaci: pracy socjalnej, prac społecznie użytecznych oraz instrumentów aktywnej integracji w postaci aktywizacji zawodowej, edukacyjnej, zdrowotnej lub społecznej. Łącznie na realizację projektu w roku 2012 planowana jest kwota 79.945zł natomiast na aktywną integrację ok. 40 tyś.zł. W dalszym ciągu w ramach projektu zatrudniony będzie pracownik socjalny, który w ramach swych zadań obejmie wsparciem uczestników tegorocznych (praca socjalna, kontrakty socjalne, ścieżki reintegracji) oraz uczestników z lat ubiegłych (praca socjalna). Na prace społecznie użyteczne zaplanowano kwotę 2.556zł.  Wstępnie planuje się, że tegoroczni uczestnicy projektu zostaną objęci wsparciem głównie w ramach instrumentów aktywizacji społecznej. Działania dobierane będą do indywidualnych potrzeb, zainteresowań i uwarunkowań uczestników, co będzie wynikało m.in. z prowadzonej ścieżki reintegracji.